پروین محمدی: قدس ویژه خراسان - مشهد خود را برای پذیرایی از 150 هزار زائر پیاده حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در ایام سوگواری آخر صفر آماده می‌کند.<BR>

همراهی رابطان بهداشتی با کاروانهای زائران پیاده آخر صفر

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این مطلب در نشست خبری «متولیان سلامت زائرین پیاده» گفت: با هماهنگی‌های انجام شده و مصوبه شورای سلامت مقرر شده همه کاروانهای زائرین پیاده مجهز به یک رابط بهداشت باشند تا با مراکز بهداشتی در ارتباط و ضمن نظارت بر مسایل بهداشتی کاروان، پیامهای بهداشتی مراکز را به زائران منتقل کنند.
دکتر سعیدی افزود: همچنین 54 تیم متشکل از بازرسان بهداشت و سایر نیروهای بهداشتی کار نظارت و کنترل بهداشت کاروانها اعم از محل اسکان، مواد غذایی و... را به عهده خواهند داشت.
دکتر صادقی، دبیر ستاد پذیرایی از زائران پیاده دانشگاه نیز با اظهار این مطلب که پیش‌بینی می‌شود امسال 150 هزار زائر پیاده در روزهای سوگواری پایان صفر به مشهد بیایند خاطرنشان کرد: حدود 70 محل شامل مساجد، تکایا، مدارس و... برای اسکان زائران در نظر گرفته شده و هماهنگی‌های لازم شده است و تدابیر لازم برای استقرار ایستگاههای شب خواب و صلواتی جهت استراحت زائرین و دریافت خدمات لازم و پذیرایی و... اتخاذ گردیده که در محورهای قوچان، تربت حیدریه، نیشابور، سرخس، کلات و فریمان استقرار خواهند یافت.
وی با بیان این که هر 25 کیلومتر یک ایستگاه شب خواب و هر 5 کیلومتر یک ایستگاه صلواتی در این محورها پیش‌بینی شده است تصریح کرد: با توجه به برودت هوا زائران حتماً باید سه وعده صبحانه، ناهار و شام سرو کنند تا انرژی کافی برای مقابله با سرما و ادامه راه پیدا کنند.
دکتر صادقی از هماهنگی ستاد تسهیلات زائران مستقر در استانداری با 10 کار گروه بهداشت و درمان، معاونت انتظامی امنیتی استانداری، شهرداری، فرمانداری، حمل و نقل و پایانه‌ها، صنعت و معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی و معاونت نظارت و ارزیابی حقوقی استانداری خبر داد و اضافه کرد: دبیرخانه ستاد تسهیلات زائر بصورت دائم در استانداری فعال شده تا به امور زائران بطور شبانه روزی رسیدگی نماید.
در ادامه مهندسی حسنی یزدی، مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای استان به موضوع آموزش زائران از مبدأ اشاره کرد و گفت: بحث بهداشت موادغذایی (تهیه، طبخ، نگهداری، توزیع و...) استفاده از ظروف بی‌خطر بهداشتی (عدم استفاده از ظروف پلاستیکی سرطانزا)، مقابله با سرما در طول راه، کمکهای اولیه و... از جمله مسایل ضروری است که به زائران در مبدأ آموزش داده می‌شود و نیروهای بهداشت محیط علاوه بر نظارت مستمر بر اماکن و امور مربوط به زائران آموزش کاروانها را نیز در اولویت قرار داده‌اند.
وی با اشاره به وجود هزار آشپزخانه بهداشت در مشهد و 100 نیروی فارغ التحصیل بهداشت محیط تصریح کرد: در صورت هماهنگی با بخش خصوصی و بکارگیری نیروهای فارغ التحصیل بهداشت محیط و استفاده از آشپزخانه‌های بهداشتی و دارای مجوز قطعاً نظارت و کنترل بهتری در امر زائرین مشهد مقدس انجام و سلامت زائران تضمین خواهد شد.
دکتر جویا، مدیرگروه تخصصی پیگیری از بیماریهای استان نیز با تأکید به رعایت اصول بهداشتی از سوی زائران و مسؤولان کاروانها در امر تهیه و توزیع و مصرف موادغذایی تأکید و تصریح کرد: کسانی که در این ایام نذورات خود را توزیع می‌کنند، بهتر است به فکر سلامت هموطنان هم باشند و شرایط بهداشتی را برای تهیه و نگهداری و توزیع نذورات خود رعایت کنند و از ظروف پلاستیکی سرطانزا استفاده نکنند و موادغذایی را در دمای مناسب نگهداری نمایند و... تا به اجر خود برسند.
دکتر جلالی، رئیس بسیج جامعه پزشکی استان نیز از ثبت‌نام 170 پزشک و پرستار داوطلب برای خدمت به زائران پیاده خبر داد و افزود: طبق هماهنگی‌های انجام شده با دانشگاه هلال احمر و خیرین چنانچه زائران به درمان یا بستری نیاز داشته باشند بطور رایگان از خدمات درمانی لازم برخوردار خواهند شد تا دغدغه‌ای برای زیارت نداشته باشند و نظام پرستاری و بسیج جامعه پزشکی نیز آمادگی خود را برای خدمت به زائران حضرت رضا(ع) اعلام می‌دارد. دکتر صادقی دبیر ستاد پذیرایی از زائران پیاده از زائران رضوی خواست که دفترچه بیمه خود را همراه داشته باشند تا در صورت نیاز از خدمات رایگان بهداشت و درمان برخوردار شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.